zaterdag 2 september 2017

Najaar



druk
 
rustig slenter ik gehaast door de stilte
 
van
 
het oorverdovend lawaai in het bos
 
van alles scheurt mij voorbij het is er niet druk
 
niet
 
met ons mensen die je hier continue voor de voeten lopen
 
het
 
groen er uit rukken
 
 
maar
 
met het dier dat hier z'n domicilie heeft
 
doch
 
wel
 
zijn leven hier niet verdoet
 
 
 
hier en daar
 
om
 
mij
 
heen
 
 
hoor
 
ik een of andere plof, ik weet het al
 
het
 
is
 
een
 
losgebroken, onontplofte plof kip waardoor
 
een
 
geschrokken haas er als een haas vandoor gaat
 
zo
 
vredig, zo stil is het hier dat je zelfs de streken van een kale vos
 
kunt
 
horen
 
 
het
 
vogeltje dat hij belaagt, heeft hem door
 
die
 
slaat vliegensvlug op de vlucht als hij hem stoort
 
 
dan
 
hoor ik een schot
 
het is waarschijnlijk een jager die om een damhert, dat een dam slaat
 
niet heen kan
 
dat is dan balen vanavond even geen wild op
 
tafel
 
 
 
toch
 
het bos leeft, aarde komt omhoog
 
het is de mol die alles molt als hij om zich heen
 
slaat
 
maar
 
eenmaal boven is dat niet iets, zeker als je toch al niets ziet
 
waar
 
hij
 
zich zorgen om maakt
 
 
in
 
de verte hoor ik een knappend geluid
 
het
 
zegt mij dat er  ergens een uil een uiltje knapt
 
na
 
zijn
 
ontbijt
 
 
krachtig
 
zuig ik die met benzinedampen verpeste, heerlijke frisse boslucht
 
op
 
zo
 
vreselijk gezond hoest ik nog wat rond
 
 
ik
 
slenter verder en verder door dit prachtige, verwoeste bos
 
verderop
 
hoor ik de zang van een zwaan
 
die
 
van zijn zwanenzang geniet
 
maar
 
wijshouden
 
 
'Hollands Got Talent'
 
mist hem zeker niet waardoor het zwijn even niet oplet
 
en
 
met verbazing ziet dat hij hier één voor  één
 
zijn
 
paarlen
 
verliest
 
 
het
 
is zo mooi in dit bos waar alles zo kaal en troosteloos
 
is
 
dat
 
genieten de enige optie wordt
 
thuis
 
gekomen
 
ben ik blij dat ik weer even in die rustige, drukke, mooie, verloederede
 
natuur
 
ben
 
geweest
 
 
(c)  JR.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

2018

  Well, na diepe intelligente conversaties omlijst met sfeervolle muziek besloot ik na diep overdenken   vannacht alsnog om 24.00...